۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

ستاره سرخ گیلان

خیابان اعلم­ الهدی میدان شهرداری را به سبزه میدان متصل می­کند. اگر بنا باشد از میدان شهرداری وارد این خیابان شوی و به شرطی که پیاده روی سمت چپ را انتخاب کنی پس از برداشتن تنها چند قدم به سینما سپیدرود می­رسی که با شکل و شمایل جدیدش بیشتر به یک پاساژ شبیه است تا سینما. روبروی درب همین پاساژ مرد میانسالی با موهای کم و چشمان روشن ایستاده است و با یک سینی بزرگ مشغول فروش موز می­باشد. البته بیشتر اوقاتش به تکیه دادن به پست مخابرات توسی رنگ کنارش و صحبت کردن با دوستان می­گذرد. همه چیز عادی به نظر می رسد مگر کاغذی که بر روی پست مخابرات نصب شده است و با خطی نه چندان خوب تاریخ بازی بعدی تیم فوتبال سپیدرود رشت را به اطلاع می رساند. بسیاری از طرفداران سپیدرود از همین قشر هستند، کاسب­های دسته چندمی که دل به تیم شهرشان بسته اند و بسیاری از درآمد ناچیزشان را هم برای بقای آن خرج می­کنند. افرادی چون حسین موزی، رحیم سیگاری، عباس کفاش، تقی هندی و .... این افراد طرفداران واقعی و جدی فوتبال هستند. طرفدارانی که هرگز مغلوب هیاهوها و تبلیغات نشده اند و تیمی را که سالهاست هیچ جام یا نتیجه ی درخشانی در پرونده اش ثبت نشده را دوست دارند. همواره در نهایت ادب تنها به تشویق تیمشان پرداخته­اند و ابتذال و انحراف شایع در ورزشگاههای کشور را برنتابیده­اند و شور و شعور یک گیلانیِ ورزشدوست را به نمایش گذارده­اند. این به عهده­ ی آنها نهاده شده است تا غرور شهرشان را حفظ کنند. قدیمی ترین تیم فوتبال در رشت یعنی سپیدرود که هوادارانش لقب ستاره سرخ گیلان را به آن می­دهند رنگ پیراهنش را نه به خاطر شباهت با تیمهای پایتخت­نشین برگزیده است و نه اسطوره های وارداتی غرب. بلکه نشان خیزش سرخ مردم خاستگاهش است. امسال چهلمین سال تاسیس باشگاه سپیدرود رشت است و این چهلمین سال پیاپی است که سپیدرود تنها با حمایت توده های مردم به حیات خود ادامه می­دهد و از هرگونه کمک مالی و معنوی مسئولین محروم است (البته بجز دوره­ی کوتاهی که برخی از نهادها تلاش کردند با استفاده از نام سپیدرود برای خود محبوبیت کسب کنند).

ریشه­ دارترین تیم شهر بارانیمان ریشه هایش را در قلب مردم محکم کرده است. سپیدرود تنها یک تیم فوتبال نیست بلکه هویت و غرور مردم رشت است که متاسفانه با عدم توجه مسئولین روزگار ناخوشی را سپری می­کند. دیروز اما خبر خوشی شنیدم از صعود تیم محبوب شهرمان به دسته ی اول که جای بسی خوشوقتی است.

تیم فوتبال سپیدرود رشت در سال 1349 و با نام سلامت­بخش پا به عرصه­ ی فوتبال کشور نهاد. این بدان معناست که این تیم از نظر قدمت با سرخ و آبی پایتخت همتراز است. دو سال بعد نام سپیدرود بر آن نهاده شد. نامی که تا کنون نیز بر جای مانده است و تحولات سیاسی-اجتماعی جامعه نتوانسته است آن را حذف کند. سالهای اوج قدرت سپیدرود اما بر می­گردد به دهه­ های شصت و هفتاد که متاسفانه به دلیل عدم وجود لیگ سراسری در کشور فرصت قدرت­نمایی پیدا نکرد و نیروی خود را در قالب تیم ممنتخب گیلان به رخ حریفان می­کشید.

به یاد تمام کسانی که عشقشان را حرام بیگانگان و غرورشان را حراج زیاده­ خواهی زورمندان نکردند و با قلبی آکنده از میهن پرستی فریاد زده­ اند:

"سیپیدرود تو ایسی قهرمان گول بَزَن امِرِه یادگار"

۱ نظر:

  1. salam pesar, khoobi?
    doodooroodoodoo
    sepidrood
    doodooroodoodoo
    sepidrood
    ...
    آ پیام کاپلو
    آ پیام کاپلو
    ...
    malavaaaaaaaaaaaaaaan soorakhe!
    ...
    az ti post mara khoosh bamo!
    chi sha gooftan!
    joola bookhooram!
    ...
    javabe commenteto too blogam bebin
    ...
    moshtaghe didar dar sarzamine pedari
    ...
    shad ziviiiiiiiiiiiiiiiii

    پاسخحذف